The application of Artificial Intelligence in rural education at the University level
DOI:
https://doi.org/10.56294/mr2024.102Keywords:
Artificial Intelligence (AI), Education, Rural areas / Rural education, Technological resources, ConnectivityAbstract
In recent times, Artificial Intelligence (AI) has begun to make its way in the educational field, especially in the context of virtual spaces. The great challenge currently is for AI to be used in any space regardless of geographical location. Additionally, it can be observed that rural education faces significant challenges, among them the lack of technological resources and limited access to internet connectivity. AI has emerged as a key tool to improve education at any educational level (primary, secondary, university). However, besides the lack of internet connectivity and technological equipment, there is a more complex challenge such as the lack of specialized and trained teachers in technology. The following article aims to show the impact of AI on rural education, with an analytical approach from recent studies that demonstrate how AI can improve the quality of education in communities with technological limitations. In addition, understanding that AI is redefining educational paradigms. The findings of this review support the idea that AI is an indispensable tool to prepare students for an increasingly digitalized future.
References
García, R., & Pérez, S. (2022). Challenges of Rural Universities in the Digital Era. Higher Education Studies, 20(3), 110-125.
Smith, J., et al. (2021). The Role of Artificial Intelligence in Higher Education Accessibility. Tech in Education Journal, 30(5), 155-175.
Li, Z. (2022). Network intelligent education system based on the deep learning algorithm. Security and Communication Networks. https://doi.org/10.1155/2022/5677089
Pei, Y., & Lu, G. (2023). Design of an intelligent educational evaluation system using deep learning. IEEE Access, 11, 29790-29799. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2023.3260979
Kurz, D. L., Stockmanns, B., & Bedin, E. (2022). A metodologia dicumba e a contextualização no ensino de química. Góndola, Enseñanza Y Aprendizaje De Las Ciencias, 17(2), 230-245. https://doi.org/10.14483/23464712.16803
Sosa, D. N. V., Relaiza, H. R. S. M., Cruz, F. O. de la, & Tito, A. M. F. (2021). Aula invertida como herramienta para el logro de aprendizaje autónomo en estudiantes universitarios. Propósitos Y Representaciones, 9(1). https://doi.org/10.20511/pyr2021.v9n1.1043
Oliveira, L. A. de, Dos Santos, A. M., Martins, R. C. G., & Oliveira, E. L. de. (2023). Inteligência artificial na educação: Uma revisão integrativa da literatura. Peer Review, 5(24), 248-268. https://doi.org/10.53660/1369.prw2905
Alcocer, A., Cabrera, A., & García, E. (2024). La inteligencia artificial en la educación: desafíos éticos y perspectivas hacia una nueva enseñanza. Latam Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 5(6). https://doi.org/10.56712/latam.v5i6.3019
Apolo, L., Riofrio, A., & Saldarriaga, W. (2022). Situación de la educación virtual en el sector rural ecuatoriano. Portal De La Ciencia, 2(1), 27-40. https://doi.org/10.51247/pdlc.v2i1.297
Arias-Velandia, N., Guarnizo-Mosquera, J., Ortiz-Romero, D., Gómez-Villarreal, E., & Rojas-Benavides, L. (2021). Comienzo de la educación superior virtual en colombia: entre la concentración geográfica de respuestas institucionales y el cierre de brechas entre zonas rurales y urbanas. Catálogo Editorial, 55-72. https://doi.org/10.15765/poli.v1i613.1790
Cruz, C., Bejarano, J., Santana, X., & Villamarín, J. (2024). El impacto de la inteligencia artificial en la enseñanza de la economía y la administración: tendencias, desafíos y oportunidades. Revista Social Fronteriza, 4(2), e42239. https://doi.org/10.59814/resofro.2024.4(2)239
Garduza, H., González, B., & Villegas, V. (2023). La importancia de la participación de los padres en escuelas rurales a nivel básico.. Dilemas Contemporáneos Educación Política Y Valores. https://doi.org/10.46377/dilemas.v11i1.3710
Lassi, A. (2022). Implicancias éticas de la inteligencia artificial. Inmediaciones De La Comunicación, 17(2). https://doi.org/10.18861/ic.2022.17.2.3334
Romero, M., Chávez, T., & Figueroa, R. (2023). Aplicación de las herramientas de inteligencia artificial en la enseñanza del derecho: consideraciones sobre su eficacia, limitaciones y desafíos. Latam Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 4(3). https://doi.org/10.56712/latam.v4i3.1105
Tito, L., Cárdenas, J., Curo, G., & Barreto, A. (2021). Inteligencia artificial aplicada al sector educativo. Revista Venezolana De Gerencia, 26(96), 1189-1200. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.96.12
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2008). Metodología de la investigación (5ª ed.). McGraw-Hill.
Paiva, G. (2024). Percepción de los estudiantes universitarios sobre el uso de la inteligencia artificial como herramienta de aprendizaje. RIIE - Revista Internacional de Investigación Empresarial, 1(1), 111–120. Recuperado de https://www.revistas.posgradocolumbia.edu.py/index.php/riie/article/view/112revistas.posgradocolumbia.edu.py
Pei, Y., & Lu, G. (2023). Design of an intelligent educational evaluation system using deep learning. IEEE Access, 11, 29790-29799. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2023.3260979
Romero, M., Chávez, T., & Figueroa, R. (2023).
Aplicación de las herramientas de inteligencia artificial en la enseñanza del derecho: consideraciones sobre su eficacia, limitaciones y desafíos. Latam Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 4(3). https://doi.org/10.56712/latam.v4i3.1105
García, R., & Pérez, S. (2022). Challenges of Rural Universities in the Digital Era. HigherEducationStudies,20(3),110-125.
Apolo, L., Riofrio, A., & Saldarriaga, W. (2022). Situación de la educación virtual en el sector rural ecuatoriano. Portal De La Ciencia, 2(1), 27-40. https://doi.org/10.51247/pdlc.v2i1.297
Oliveira, L. A. de, Dos Santos, A. M., Martins, R. C. G., & Oliveira, E. L. de. (2023). Inteligência artificial na educação: Uma revisão integrativa da literatura. Peer Review, 5(24), 248-268. https://doi.org/10.53660/1369.prw2905
Alcocer, A., Cabrera, A., & García, E. (2024). La inteligencia artificial en la educación: desafíos éticos y perspectivas hacia una nueva enseñanza. Latam Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 5(6). https://doi.org/10.56712/latam.v5i6.3019
Lassi, A. (2022). Implicancias éticas de la inteligencia artificial. Inmediaciones De La Comunicación, 17(2). https://doi.org/10.18861/ic.2022.17.2.3334
Cruz, C., Bejarano, J., Santana, X., & Villamarín, J. (2024). El impacto de la inteligencia artificial en la enseñanza de la economía y la administración: tendencias, desafíos y oportunidades. Revista Social Fronteriza, 4(2), e42239. https://doi.org/10.59814/resofro.2024.4(2)239
Paiva, G. (2024). Percepción de los estudiantes universitarios sobre el uso de la inteligencia artificial como herramienta de aprendizaje. RIIE - Revista Internacional de Investigación Empresarial, 1(1), 111–120. Recuperado de https://www.revistas.posgradocolumbia.edu.py/index.php/riie/article/view/112
Tito, L., Cárdenas, J., Curo, G., & Barreto, A. (2021). Inteligencia artificial aplicada al sector educativo. Revista Venezolana De Gerencia, 26(96), 1189-1200. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.96.12
Alcocer, A., Cabrera, A., & García, E. (2024). La inteligencia artificial en la educación: desafíos éticos y perspectivas hacia una nueva enseñanza. Latam Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 5(6). https://doi.org/10.56712/latam.v5i6.3019
Apolo, L., Riofrío, A., & Saldarriaga, W. (2022). Situación de la educación virtual en el sector rural ecuatoriano. Portal De La Ciencia, 2(1), 27-40. https://doi.org/10.51247/pdlc.v2i1.297
García, R., & Pérez, S. (2022). Challenges of Rural Universities in the Digital Era. Higher Education Studies, 20(3), 110-125.
Li, Z. (2022). Network intelligent education system based on the deep learning algorithm. Security and Communication Networks. https://doi.org/10.1155/2022/5677089
Oliveira, L. A. de, Dos Santos, A. M., Martins, R. C. G., & Oliveira, E. L. de. (2023). Inteligência artificial na educação: Uma revisão integrativa da literatura. Peer Review, 5(24), 248-268. https://doi.org/10.53660/1369.prw2905
Pei, Y., & Lu, G. (2023). Design of an intelligent educational evaluation system using deep learning. IEEE Access, 11, 29790-29799. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2023.3260979
Romero, M., Chávez, T., & Figueroa, R. (2023). Aplicación de las herramientas de inteligencia artificial en la enseñanza del derecho: consideraciones sobre su eficacia, limitaciones y desafíos. Latam Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 4(3). https://doi.org/10.56712/latam.v4i3.1105
Smith, J., et al. (2021). The Role of Artificial Intelligence in Higher Education Accessibility. Tech in Education Journal, 30(5), 155-175.
Tito, L., Cárdenas, J., Curo, G., & Barreto, A. (2021). Inteligencia artificial aplicada al sector educativo. Revista Venezolana De Gerencia, 26(96), 1189-1200. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.96.12
Fernández, J., Gutiérrez, M., & Pérez, L. (2023). La inteligencia artificial en la educación: Oportunidades y desafíos. Editorial Académica.
García, R., & Pérez, S. (2021). Educación y tecnología en contextos rurales: Un análisis crítico. Revista de Innovación Educativa, 15(2), 45-60.
González, C., & Herrera, F. (2022). Capacitación docente y tecnologías emergentes en la educación rural. Universidad Pedagógica.
López, A., & Ramírez, P. (2020). Aprendizaje adaptativo y tecnologías digitales en la educación superior. Educación y Sociedad, 10(1), 78-92.
Martínez, E., & Rojas, H. (2021). Brecha digital y acceso a la educación en comunidades rurales. Revista Latinoamericana de Educación, 8(3), 112-130.
Rodríguez, D., & Salazar, J. (2023). Ética y privacidad en el uso de inteligencia artificial en la educación superior. Foro Educativo Internacional, 5(1), 25-40.
Torres, B., Vargas, L., & Castillo, M. (2022). Inteligencia artificial y equidad educativa: Perspectivas en América Latina. Universidad Nacional de Tecnología
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mary Lizeth Supelano Londoño (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.