Interdisciplinarity and immersive technologies in the teaching of social sciences: Teaching proposals for secondary education in virtual environments

Authors

  • Reyna Iluminada Rodríguez Saint-Hilaire Universidad Autónoma de Santo Domingo, Santo Domingo, República Dominicana Author https://orcid.org/0009-0007-8877-5001
  • Cayetano Alberto Caballero Camejo Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, Cuba Author
  • Marisela María Gómez Mesa Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, Cuba Author https://orcid.org/0000-0002-8048-9971

DOI:

https://doi.org/10.56294/mr2024.103

Keywords:

Interdisciplinarity, immersive technologies, social studies teaching, secondary education, metaverse, pedagogical innovation

Abstract

Introduction:
Secondary education requires innovative methodologies that promote the development of critical competencies in changing contexts. This study approached the teaching of Social Sciences from an interdisciplinary perspective mediated by immersive technologies, with the aim of proposing a methodological framework applicable to the Dominican curriculum.
Methods:
A documentary and curricular analysis was conducted using regulatory sources from the Ministry of Education and Culture (MINERD), specialized literature on interdisciplinarity, and educational experiences with emerging technologies. The methodological proposal was organized into four phases: interdisciplinary diagnosis, virtual environment design, active exploration, and reflective evaluation.
Results:
The proposal made it possible to articulate conceptual, procedural, and attitudinal content through the use of immersive environments such as the educational metaverse. Teaching examples applicable to real-life teaching scenarios were identified, as well as the main ethical, technical, and pedagogical challenges of their implementation. 
Conclusions:
The integration of immersive technologies with an interdisciplinary approach favored the construction of contextualized, critical, and collaborative learning. However, its implementation requires ongoing teacher training, minimum technological requirements, and clear regulatory frameworks that guarantee equity and data protection.

References

Linares Laguna LM, Karam Rozo JM, Moreno Ballesteros AM, Mejía Medina F, Plazas Gómez LA, Castillo Pinilla C. Tecnologías de la información y la comunicación en la educación con enfoque en America Latina. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía [Internet]. 2019 Mar 5;3(4).https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog19.03030406

Fuentes Morales CR, Ipiales Ipiales BS, Vargas Vera AE, Luspa Verdezoto LE, Fuentes Morales DG. Transformación Curricular en el Siglo XXI: Hacia una Educación Interdisciplinaria e Inclusiva. Ciencia Latina [Internet]. 6 de noviembre de 2024;8(5):6451-66. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i5.14060

Córica J.. Resistencia docente al cambio: caracterización y estrategias para un problema no resuelto. Ried Revista Iberoamericana De Educación a Distancia 2020;23(2):255. https://doi.org/10.5944/ried.23.2.26578

MINERD. Diseño Curricular del Nivel Secundario, primer Ciclo (1ro, 2do y 3ro). 2da ed. Santo Domingo: Ministerio de Educación de la República Dominicana; 2016.

Consejo Económico y Social de la República Dominicana. Pacto Nacional para la Reforma Educativa 2014-2030. Santo Domingo: Palacio Nacional; 2014.

MINERD. Fundamentos del Currículum. Tomo II: Naturaleza de las Áreas Curriculares. 2da ed. Santo Domingo: Ministerio de Educación de la República Dominicana; 2019.

Camilloni A. La Didáctica de las Ciencias Sociales: ¿disciplinas o áreas? Buenos Aires: Paidós; 2010.

Caballero C. Interdisciplinariedad y currículum en América Latina: una estructura didáctica para las ciencias. Rev Educ Cienc Human. 2001;2(1):2–7.

Flores M, Ortega M, Sánchez M. Las nuevas tecnologías como estrategias innovadoras de enseñanza-aprendizaje en la era digital. Rev Electr Interuniv Form Prof. 2021;29(2). https://revistas.um.es/reifop/article/download/406051/299931

Caballero C, García M, Ferrer A, et al. Desarrollo de habilidades investigativas e interdisciplinariedad. Rev Cub Obstet Ginecol. 2018.

Morales D. Propuesta curricular interdisciplinaria basada en proyectos de aula. Bucaramanga: Univ. Santo Tomás; 2021.

Pastrano E, Vinueza G, Rojas L. Modelación didáctica interdisciplinaria. Maestro y Sociedad. 2021;18(4):899.

Díaz Barriga F. Entornos virtuales, simulación y pedagogía crítica. Rev Iberoam Educ. 2020;84(1):35–52.

Gros B. Metaversos educativos y mundos virtuales. Comunicar. 2016;24(48):9–17.

Sánchez JF, Ruiz LM, García P. Realidad virtual y simulación en el aula de secundaria. Educ Med. 2022;23(1):45–53. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2021.04.005

Benejam, P. (1994). Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la Educación Secundaria. Barcelona: Horsori.

Mystakidis, S. (2022). Sustainable engagement in open and distance learning with play and games in virtual reality: playful and gameful distance education in VR. In Handbook of Research on Gamification Dynamics and User Experience Design (pp. 409-424). IGI Global.

Delso Vicente AT, Almonacid Duran M, García de Blanes Sebastián M. La evolución del metaverso y su influencia en la realidad digital: Una revisión y líneas de investigación futura. epsir [Internet]. 18 de septiembre de 2024; 9:1-22. https://epsir.net/index.php/epsir/article/view/546

Calado, A.V.S., Soares, M.M., Campos, F., Correia, W. (2013). Virtual Reality Applied to the Study of the Interaction between the User and the Built Space: A Literature Review. In: Marcus, A. (eds) Design, User Experience, and Usability. User Experience in Novel Technological Environments. DUXU 2013. Lecture Notes in Computer Science, vol 8014. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-39238-2_38

Merchán Freire JL, Valero Díaz NF. Realidad Aumentada vs Realidad Virtual: Un Análisis Comparativo en la Educación Superior. Reincisol [Internet]. 30 de noviembre de 2024;3(6):6025-48. https://doi.org/10.59282/reincisol.V3(6)6025-6048

Ortega Rodríguez PJ. De la Realidad Extendida al Metaverso: una reflexión crítica sobre las aportaciones a la educación. Teor. educ. [Internet]. 3 de junio de 2022;34(2):189-208. https://doi.org/10.14201/teri.27864

Silva-Díaz F, Mercedes VVM, Javier CRF. Estudio bibliométrico sobre la producción científica en Realidad Virtual Inmersiva, Aumentada y Mixta asociada a un enfoque STEAM de enseñanza [Internet]. Universidad De Granada. 2019. https://digibug.ugr.es/handle/10481/59892

Román Acosta D. Teaching models in digital environments: analysis of the PLAGCIS case. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2023 Dec. 31; 2:209. https://doi.org/10.56294/mw2023209

Román Acosta DD, Guillen de Romero JC, Gutiérrez Santana JA, Salvatierra Choez MA. Formación de futuros investigadores: Estrategias en redes de investigación para estudiantes de posgrado. GID [Internet]. 17 de julio de 2024; 9(2):130-56. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_GID/article/view/28877

Diaz-Colón Y, Ereú-Ledezma EJ. El metaverso como entorno inmersivo de aprendizaje contexto de la educación. Rev. Multidiscip. Voces Am. Carib. [Internet]. 2024 May 11;1(1):327-347. https://doi.org/10.69821/REMUVAC.v1i1.36.

Herrero Curiel, E. and La Rosa Barrolleta, L. A. Estudio de alfabetización mediática en centros de Educación Secundaria Obligatoria [Internet]. 2023. https://hdl.handle.net/10016/39378

Abreu Fuentes JR, Román-Acosta D. Tacit knowledge in the subject-educational object correlation. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2022 Dec. 31; 1:69. https://doi.org/10.56294/mw202269

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

1.
Rodríguez Saint-Hilaire RI, Caballero Camejo CA, Gómez Mesa MM. Interdisciplinarity and immersive technologies in the teaching of social sciences: Teaching proposals for secondary education in virtual environments. Metaverse Basic and Applied Research [Internet]. 2024 Dec. 31 [cited 2025 Apr. 24];3:.103. Available from: https://mr.ageditor.ar/index.php/mr/article/view/103