Personal learning environments for distance education students at the Autonomous University of Tamaulipas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mr2024.106

Keywords:

Personal Learning Environments, ICT-Based Learning, Distance Education

Abstract

The growing demand for flexible education has driven research into Personal Learning Environments (PLEs) in distance learning, highlighting their ability to personalize instruction and promote autonomous learning. A descriptive study was conducted with 158 online students from the Autonomous University of Tamaulipas (UAT), analyzing their PLE usage through surveys. Results revealed a preference for digital tools (websites, videos, and social networks) and reliance on instructor-recommended resources. Key influencing factors included perceived usefulness, accessibility, and collaborative tools. Despite challenges in instructor communication, the study underscores PLEs' potential to enhance online education and recommends greater integration of interactive multimedia resources.

References

Adell, J. y Castañeda, L. (2010). Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): nueva manera de entender el aprendizaje. En R. R. Fiorucci (Ed.), Claves para la investigación en innovación y calidad educativas (pp. 45-60). Marfil-Roma TRE Universita degli studi.

Area, M. y Adell, J. (2009). E-learning: enseñar y aprender en espacios virtuales. En J. De Pablos (Coord.), Tecnología educativa. La formación del profesorado en la era de Internet (pp. 391-424). Aljibe.

Atwell, G. (2007). The Personal Learning Environments—the future of e-learning? E-Learning Papers, 2(1), 1-8.

Downes, S. (2010). New technology supporting informal learning. Journal of Emerging Technologies in Web Intelligence, 2(1), 27-33.

Ferreiro Martínez, V., Garambullo, A. y Brito Laredo, J. (2013). Prácticas innovadoras: Uso de la plataforma Blackboard en modalidades semipresenciales. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 4(7), 129-150.

García-Martínez, J. A. y González-Sanmamed, M. (2017). Entornos personales de aprendizaje de estudiantes universitarios. Revista de Investigación Educativa, 35(2), 389-407. https://doi.org/10.6018/rie.35.2.271031

Gutiérrez-Esteban, P. y Becerra Traver, M. T. (2014). Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLE). RELATEC, 13(2), 49-60.

Honey, P. y Mumford, A. (2000). The learning styles helper’s guide. Peter Honey Publications.

Keegan, D. (1996). Foundations of distance education (3ª ed.). Routledge.

Mena, M. (2004). La Educación a Distancia en América Latina: Modelos y realidades. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 7(1-2), 41-60.

Navarrete-Cazales, Z. y Manzanilla-Granados, H. M. (2017). Panorama de la educación a distancia en México. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 47(1), 89-112.

Olivier, B. y Liber, O. (2001). Lifelong learning: The need for portable personal learning environments and supporting interoperability standards. JISC/CETIS Conference Report.

Rodrigues, P. J. y Lobato, G. (2013). Ambientes pessoais de aprendizagem: Conceitos e práticas. Editora UFBA.

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2011). Universidad Abierta y a Distancia de México: Modelo educativo. SEP.

Torres-Gordillo, J. J. y Herrero-Vázquez, E. A. (2016). PLE: Entorno Personal de Aprendizaje vs. Entorno de Aprendizaje Personalizado. Pixel-Bit, 48, 23-38.

Universidad Autónoma de Tamaulipas (UAT). (1972). Estatuto Orgánico de la Universidad Autónoma de Tamaulipas. UAT.

Van Harmelen, M. (2006). Personal Learning Environments. Proceedings of the 6th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, 815-816.

Viñas, M. (2017). La importancia del uso de plataformas educativas en la formación virtual. Revista de Educación a Distancia, 53(1), 1-15.

Villalón, R., Luna, M. y García Barrera, A. (2019). Plataformas colaborativas en educación superior: Blackboard como herramienta de aprendizaje. RIED, 22(1), 45-62.

Watson, J. B. (1958). El conductismo (2ª ed.). Paidós. (Trabajo original publicado en 1878).

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

1.
Borrego Gómez DD, Lladó Lárraga DM, Ruíz Cansino ML, Borrego Ramírez N, García CL de A. Personal learning environments for distance education students at the Autonomous University of Tamaulipas. Metaverse Basic and Applied Research [Internet]. 2024 Dec. 31 [cited 2025 May 20];3:.106. Available from: https://mr.ageditor.ar/index.php/mr/article/view/106