The flipped classroom in the training of technology education teacher
DOI:
https://doi.org/10.56294/mr2024.107Keywords:
flipped classroom, curriculum, action researchAbstract
The present work is the result of classroom-based research, aiming to carry out a process of applying the flipped classroom model in teacher education, fostering autonomy, research, and reflection. For the development of the experience, a qualitative approach was considered, specifically action research, considering the organization of the conceptualization stage, the definition of an action plan, and intervention, establishing a contrast between theory and practice. It is highlighted that student-organized teaching seeks to enhance both individual and cooperative work, using one main strategy as a foundation and others as complementary Therefore, the role of the student in organizing activities should be considered as it lays the groundwork for promoting the construction and reflection on their role as a teacher in training.
References
Arroyo, A. P., & Escalona, J. R. (2024). Metodologia para la construccion y validación de instrumentos en el area de la salud. Revista electronica semestral ciencias de la salud, 1(15), 84–94. https://doi.org/10.48777/ibnsina.v15i1.2541
Arteaga-Martínez, B., & Ahedo-Ruiz, J. (2016). Propuesta de un Modelo de Evaluación para Fortalecer la Profesión Docente en los Niveles Obligatorios. El Caso de Asturias (España). Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 9(2), Article 2. https://doi.org/10.15366/riee2016.9.2.006
Barato, J. N. (2016). Trabajo, conocimiento y formación profesional. OIT/CINTERFOR.
Beltran Agudelo, L. A., Pacheco, R. C. H., & Velásquez Segura, L. M. (2020). Didáctica para no didácticos: Reflexiones frente a la didactica, enseñanzas y experiencias pedagógicas. Corporación Universitaria Minuto de Dios.
Bunk, G. (1994). La transmision de las competencias enla formación y perfecccionamiento profesionales en la RFA. Revista Europea de Formacion Profesional, 1(1), 8–14.
Cutipa, R. A., & Tapia, B. P. (2021). Criterios de validez de una investigación cualitativa: Tres vertientes epistemológicas para un mismo propósito | Summa Psicológica. 18(1), 47–56. https://doi.org/10.18774/0719-448x.2021.18.485
Day, C. (2006). Pasión por enseñar. Narcea S.A.
de la Torre, S., Oliver, C., & Sevillano, M. L. (2008). Estrategias didacticas en el aula, Buscando la calidad y la innovación. UNED.
Fiallos, M. O., & Gonzáles, L. F. (2023). Diseño y validación de un instrumento para identificar las estrategias de enseñanza aprendizaje en la educación técnica industrial: Desing and validation of an instrument to identify teaching and learning strategies Technical industrial education. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(3), Article 3. https://doi.org/10.56712/latam.v4i3.1083
Freire, P. (2006). Pedagogia de la Autonomia. Paz e Terra.
García, M. Á. (2010). Currículo con enfoque por competencias (Primera Edición). Ecoe Ediciones.
Gonzales, M. O. F., & Gonzales, L. F. (2023). Didáctica de la educación técnica industrial en los institutos de la zona sur y occidente de Honduras: The Didactics of technical industrial education in the institutes of the southern and western regions of Honduras. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(4), Article 4. https://doi.org/10.56712/latam.v4i4.1240
Gonzáles, M. O. F., Gonzales, L. F., & Guillén, J. A. (2023). El profesor y el estudiante en organización del micro currículo: The teacher and student in micro curriculum organization. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(5), Article 5. https://doi.org/10.56712/latam.v4i5.1359
Hernández, R. (2019). DISEÑO DE MÓDULOS POR COMPETENCIAS PARA APOYAR PROCESOS DE CERTIFICACIÓN. GUÍA PRÁCTICA. CINTERFOR. https://www.oitcinterfor.org/sites/default/files/file_publicacion/Guia_Competencias_Certificacion_new1.pdf
López Cubino, R. (2014). El área de tecnologia en secundaria (1 era). Narcea S.A.
Mejia, J. D. (2016). Revista magisterio. 80. https://www.magisterio.com.co/articulo/didactica-de-la-educacion-tecnica-un-saber-en-construccion
Nocedo de León, I., Simons Castellanos, B., Batista García, G., Addine Fernández, F., Gonzáles Dosil, C., Gort Sánchez, M., Ruiz Aguilera, A., Minujín Zmud, A. F., & Valera Alfonso, Or. (2015). Metodologia de la Investigación educacional (1 era). Pueblo y Educación.
Parra-González, M. E. (2020). Metodologías emergentes para la innovación en la práctica docente. https://elibro.net/ereader/elibrodemo/163530
Rekalde, I., Vizcarra, M. T., & Macazaga, A. M. (2014). La Observación Como Estrategia De Investigación Para Construir Contextos De Aprendizaje Y Fomentar Procesos Participativos. Educación XX1, 17(1), 201–220.
Risco, E. (2000). Orientaciones metodologicas para la investigación acción. SIGRAF.
Rogel-Salazar, R. (2021). Ciencia Abierta en acción: Plataformas y herramientas. En M. García-Guerrero, S. Rodríguez-Palacios, D. Salas-Zendejo, M. S. Ramírez-Montoya, & J. Torres-Hernández (Eds.), Ciencia Abierta: Opciones y experiencias para México y Latinoamérica (1a ed., p. 366). Editorial Octaedro | Universidad Autónoma de Zacatecas. https://octaedro.com/libro/ciencia-abierta/, https://octaedro.com/libro/ciencia-abierta/
Sabugal, C. R., Tobón, S., & Juárez-Hernández, L. G. (2020). Diseño y validación de un instrumento para evaluar la práctica docente centrada en la metacognición en el aula. Cuadernos de Investigación Educativa, 11(2), Article 2. https://doi.org/10.18861/cied.2020.11.2.2981
Sepúlveda, G. C. T., Reyes, M. M., & Martín, A. S. (2019). Repositorios de acceso abierto en las instituciones de educación superior en México: Una revisión inicial mediante la metodología SCOT. Información, Cultura y Sociedad, 40, 117–130. https://doi.org/10.34096/ics.i40.5317
Zabala, A., & Arnau, L. (2014). Métodos para la enseñanza de competencias. GRAÖ, de IRIF, SL.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Melvin Octavio Fiallos Gonzales, Luz María Cárcamo López (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.