Evaluation of Artificial Intelligence Technologies and the Metaverse in Adapting Pedagogical Strategies
DOI:
https://doi.org/10.56294/mr202468Keywords:
Artificial Intelligence, Education, Technology Acceptance, Pedagogical Strategies, Teacher TrainingAbstract
The COVID-19 pandemic accelerated the adoption of artificial intelligence and the metaverse in education, highlighting their potential to personalize learning and provide instant feedback. A descriptive study was conducted with 38 teachers in Quito, evaluating the acceptance of AI technologies through surveys based on the Technology Acceptance Model. The results showed a positive attitude towards AI and the metaverse, influenced by perceived usefulness, ease of use, and self-efficacy. The importance of these factors for technological adoption is emphasized. Despite limitations, the study highlights the potential of AI and the metaverse to enhance educational practices and suggests further research.
References
1. Hwang GJ, Tu YF. Roles and Research Trends of Artificial Intelligence in Mathematics Education: A Bibliometric Mapping Analysis and Systematic Review. Mathematics [Internet]. 10 de marzo de 2021 [citado 3 de junio de 2024];9(6):584. Disponible en: https://www.mdpi.com/2227-7390/9/6/584
2. Zawacki-Richter O, Marín VI, Bond M, Gouverneur F. Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education – where are the educators? Int J Educ Technol High Educ [Internet]. diciembre de 2019 [citado 3 de junio de 2024];16(1):39. Disponible en: https://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s41239-019-0171-0
3. Bustamante P. Beneficios de la inteligencia artificial en la educación: Descúbrelas. Aula Simple; 2024.
4. Fullestop. Personalized Learning: How AI Is Shaping the Future of Education [Internet]. elearning; 2023. Disponible en: https://www.fullestop.com/blog/personalized-learning-how-ai-is-shaping-the-future-of-education
5. Stanford Graduate School of Education. Feedback from an AI-driven tool improves teaching practices [Internet]. 2023. Disponible en: https://ed.stanford.edu/news/feedback-ai-driven-tool-improves-teaching-stanford-led-research-finds
6. Palacios Zumba EM, Aguinda Cajape VA, Serrano Aguilar JL, Villagomez Arias LE, Realpe Zambrano ZE, Ramírez Guamán JR, et al. Artificial Intelligence in Sports: Data Analysis to Enhance Training. Interdiscip Rehabil Rehabil Interdiscip [Internet]. 14 de abril de 2024 [citado 4 de junio de 2024];4:85. Disponible en: https://ri.saludcyt.ar/index.php/ri/article/view/85
7. Granda Dávila MF, Muncha Cofre IJ, Guamanquispe Rosero FV, Jácome Noroña JH. Inteligencia Artificial: Ventajas y desventajas de su uso en el proceso de enseñanza aprendizaje. MENTOR Rev Investig Educ Deport [Internet]. 15 de enero de 2024 [citado 4 de junio de 2024];3(7):202-24. Disponible en: https://revistamentor.ec/index.php/mentor/article/view/7081
8. Posso Pacheco RJ. Transformación social del bienestar humano: una reflexión de la práctica deportiva. MENTOR Rev Investig Educ Deport [Internet]. 27 de septiembre de 2022 [citado 30 de diciembre de 2023];1(3):238-46. Disponible en: https://revistamentor.ec/index.php/mentor/article/view/4755
9. Aparicio Gómez WO. La Inteligencia Artificial y su Incidencia en la Educación: Transformando el Aprendizaje para el Siglo XXI. Rev Int Pedagog E Innov Educ [Internet]. 1 de julio de 2023 [citado 1 de enero de 2024];3(2):217-29. Disponible en: https://editic.net/ripie/index.php/ripie/article/view/133
10. Cukurova M, Luckin R, Kent C. Impact of an Artificial Intelligence Research Frame on the Perceived Credibility of Educational Research Evidence. Int J Artif Intell Educ [Internet]. junio de 2020 [citado 10 de junio de 2024];30(2):205-35. Disponible en: http://link.springer.com/10.1007/s40593-019-00188-w
11. Essel HB, Vlachopoulos D, Tachie-Menson A, Johnson EE, Baah PK. The impact of a virtual teaching assistant (chatbot) on students’ learning in Ghanaian higher education. Int J Educ Technol High Educ [Internet]. 15 de noviembre de 2022 [citado 11 de junio de 2024];19(1):57. Disponible en: https://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s41239-022-00362-6
12. Ayuso Del Puerto D, Gutiérrez Esteban P. La Inteligencia Artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. RIED-Rev Iberoam Educ Distancia [Internet]. 21 de abril de 2022 [citado 11 de junio de 2024];25(2). Disponible en: https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/32332
13. Manosalvas Vaca CA, Paredes Andrade YL. Intención de Compra de Servicios de alojamiento a través de Redes Sociales: Aplicación del Modelo de Aceptación Tecnológica. INNOVA Res J [Internet]. 10 de mayo de 2021 [citado 11 de junio de 2024];6(2):274-81. Disponible en: https://revistas.uide.edu.ec/index.php/innova/article/view/1630
14. Navarro RN, Baldeon G, García A, Bernal V. Adaptación del Modelo de Aceptación de Tecnologías para Explorar las Intenciones de Uso en la Educación Virtual. Digit Educ Rev [Internet]. 29 de diciembre de 2023 [citado 11 de junio de 2024];(44):13-22. Disponible en: https://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/41655
15. Davis FD. Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology. MIS Q [Internet]. septiembre de 1989 [citado 11 de junio de 2024];13(3):319. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/249008?origin=crossref
16. Venkatesh V, Morris M, Davis G, Davis F. User Acceptance of Information Technology: Toward a Unified View. MIS Q [Internet]. 2003 [citado 11 de junio de 2024];27(3):425. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/10.2307/30036540
17. Teo T. Factors influencing teachers’ intention to use technology: Model development and test. Comput Educ [Internet]. diciembre de 2011 [citado 11 de junio de 2024];57(4):2432-40. Disponible en: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0360131511001370
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Richar Jacobo Posso-Pacheco, Elizabeth Alexandra Gutiérrez-Ramos, Nelly Jimena Chica-Montero, Jenny Araceli Alemán-Aguay, Maria del Carmen Rondal-Guanotasig, Kevin Santiago Mullo-Cóndor (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.