From the physical classroom to the immersive classroom: the metaverse as a socio-technological learning environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mr202490

Keywords:

Metaverse, immersive education, human-computer interaction, virtual worlds, collaborative learning, educational technology

Abstract

This paper presents an analysis of the metaverse as a socio-technological ecosystem with transformative potential in education, going beyond its understanding as an isolated tool. Based on a critical review of experiences in Spanish-speaking contexts and recent literature, three fundamental dimensions were explored: the design of virtual worlds with pedagogical intent, human-computer interaction, and the interdisciplinary articulation between education, psychology, and technology. It was identified that the effective design of immersive environments must go beyond visual aesthetics, incorporating narrative, collaborative, and affective elements that promote meaningful learning. Interaction with the virtual environment, mediated by intuitive and emotionally sustainable interfaces, was key to sustaining motivation and facilitating complex cognitive processes. It was also highlighted that the incorporation of ethical frameworks, inclusive approaches, and socio-emotional competencies is essential to ensuring equitable and sustainable educational experiences in the metaverse. The evidence showed that this technology fosters skills such as self-regulation, empathy, and critical thinking, provided there is genuine collaboration between teachers, designers, and human development specialists. Finally, it was proposed to understand the metaverse as a space where technological innovation, pedagogical agency, and affectivity converge, capable of responding to the needs of contemporary learning from an integrative and evidence-based perspective.

 

References

López-Belmonte J, Pozo-Sánchez S, Moreno-Guerrero A-J, Lampropoulos G. Metaverso en Educación: una revisión sistemática. Red [Internet]. 31 de enero de 2023;23(73). https://doi.org/10.6018/red.511421

Lévy P, Zapata Ros M. Visiones de espacios de trabajo tridimensionales o virtuales, metaversos, y educación. Realidad virtual y aprendizaje: Presentación del número especial y conclusiones. Red [Internet]. 31 de enero de 2023;23(73). https://doi.org/10.6018/red.554591

Lin H, Wan S, Gan W, Chen J, Chao H. Metaverse in education: vision, opportunities, and challenges. 2022 IEEE Int Conf Big Data [Internet]. 2022;2857–66. http://dx.doi.org/10.1109/BigData55660.2022.10021004

Morales EA, Bellezza A, Caggiano V. Realidad aumentada: innovación en educación. Didasc@lia [Internet]. 2016 [citado 2025 Abr 6];7:195–212. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/466

Del Castillo Rodríguez Á. Meta-e-learning: la aplicación del Metaverso en la educación online. INNODOCT [Internet]. 2023; http://dx.doi.org/10.4995/inn2022.2023.15710

De Gagne JC, Randall PS, Rushton S, et al. The use of metaverse in nursing education. Nurse Educ [Internet]. 2022; 48(3):p E73-E78; http://dx.doi.org/10.1097/NNE.0000000000001327

Neira-Piñeiro MR, Moral MED, Fombella-Coto I. Aprendizaje inmersivo y desarrollo de las inteligencias múltiples. Magister [Internet]. 2020;31(2):1–8. http://dx.doi.org/10.17811/msg.31.2.2019.1-8

Campazzo EN, Guzmán A, Martínez M, Agüero AL. De la presencialidad a la interacción virtual 3D. Rev CAES [Internet]. 2011;2(1):35–53. http://dx.doi.org/10.22458/caes.v2i1.416

Sánchez DP, Villaprado WJ, Alcívar SA. Educación en línea en la Universidad Técnica de Manabí. Cognosis [Internet]. 2020;5(1):43–50. http://dx.doi.org/10.33936/COGNOSIS.V5I1.2238

Alaña Castillo TP, Fernández CL, Sanmartín Ramón GS. El proceso de transformación social mediante entornos virtuales de aprendizaje. Rev Conrado [Internet]. 2016 [citado 2025 Abr 6];12. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/330

Canales Cruz A, Hacia un nuevo diseño para el aprendizaje: escenarios educativos para la Web 2.0. Apertura [Internet]. 2014;6(2):1-10. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68835725005

Melo-Solarte DS, Díaz P. El aprendizaje afectivo y la gamificación en escenarios de educación virtual. Inf Tecnol. 2018; 9(3) http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000300237

Herrera Márquez AX, Soto Espinosa JL, Parra Cervantes P. El Campus virtual de la FES Zaragoza-UNAM: Innovación en la organización. Rev. colomb. comput. [Internet]. 1 de junio de 2020;21(1):35-4. https://doi.org/10.29375/25392115.3897

Quinche JC, González FL. Entornos virtuales 3D, alternativa pedagógica para el fomento del aprendizaje colaborativo y gestión del conocimiento en Uniminuto. 2011. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062011000200006

Martínez GA. Diseño de una guía didáctica basada en la integración de mundos virtuales al entorno educativo de la Universidad de Cundinamarca. 2017; 10:3–14. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000100002

Córdoba Cely, C.A. La experiencia de usuario extendida (UxE): un modelo teórico sobre la aceptación tecnológica y un estudio de caso en entornos virtuales de aprendizaje. Tesi doctoral, UPC, Departament d'Expressió Gràfica a l'Enginyeria, 2013; http://dx.doi.org/10.5821/dissertation-2117-94845

Pradana, M., & Elisa, H. P. (2023). Metaverse in education: A systematic literature review. Cogent Social Sciences, 9(2). https://doi.org/10.1080/23311886.2023.2252656

Baruch AP, Soto M, Téllez-Girón JR, Moreno-Hernández J, Ayala G. Fortalece el IXTLI procesos de enseñanza-aprendizaje. [Internet]. https://www.acervo.gaceta.unam.mx/index.php/gum00/article/view/58463

Toro J, Contreras R. Procesos de aprendizaje en modalidades virtuales. Rev Iberoam Educ. 2015;67:101–20. doi:10.35362/RIE671266

Freitez IRC, Guzmán J. Relaciones socio-afectivas en entornos virtuales. [Internet]. Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6871975&orden=0&info=link

Olabe, J. C. M., Vivanco, E. D. M., Romero, E. O. R., & Sanchez, G. M. L. (2023). Realidad Aumentada para fortalecer el aprendizaje en la asignatura de Ciencias Naturales. Ciencia Latina: Revista Multidisciplinar, 7(5), 42. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9482052&orden=0&info=link

Toledo G, Pimentel J, Aguilar-Acevedo F, Molina E. Aprendizaje basado en proyectos dentro de un curso universitario de interacción humano-computadora. Rev Digit Educ. 2018;7:65–91. https://doi.org/10.32870/recibe.v7i2.101

Jurado Ronquillo M, Bravo López GC, Fernández CL. Métodos de enseñanza-aprendizaje y comunicación interpersonal en educación. Rev Conrado. 2017;13:284–90. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/556?articlesBySameAuthorPage=2

Valle A, Cabanach RG, Riveiro JMS, Suárez AF. Diferencias en los componentes cognitivo y afectivo-motivacional entre distintos niveles de aprendizaje autorregulado. 2000;52:537–54. https://portalinvestigacion.udc.gal/documentos/5f88ea8729995259ef292b5f?lang=gl

Johnson F. Educar y suscitar emociones en la educación: análisis crítico de su contribución al desarrollo moral. Ensayos. 2018;33(2):15–27. https://oa.upm.es/53512/

Barrantes Brais K, Gutiérrez Miranda M, Fernández M, Sancho Ugalde M. Retos y aprendizajes de integrar psicología positiva y ejercicio físico en los Estudios Generales. Rev Nac Human. 2018;6(1):19–36. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7109948.pdf

Esquer FG, Martínez I, Romero F, Barjola Valero P. Aplicación interdisciplinar del aprendizaje basado en problemas (ABP) en ciencias de la salud. REDU. 2009;7:1–19. https://revistas.um.es/redu/article/view/92291

López Secanell I, Jové Monclús G. (De)construyendo la educación física mediante ambientes de aprendizaje de arte contemporáneo. Ágora Educ Fís Deporte. 2018;19(2–3):226–56. https://doi.org/10.24197/aefd.2-3.2017.226-256

Casanova A, Paredes NC, Jiménez B. Educando en un ambiente enriquecido: porque todos estamos conectados. Rev Enl@ce. 2018;13:1–5. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7299834.pdf

Vázquez-Alonso Á, Manassero-Mas M. Interdisciplinariedad y conceptos nómadas en didáctica de la ciencia: consecuencias para la investigación. Rev Eureka Enseñ Divulg Cienc. 2017;14(1):24–37. http://hdl.handle.net/10498/18844

Sarıtaş, M. T. & Topraklıkoğlu, K. (2022). Systematic literature review on the use of metaverse in education. International Journal of Technology in Education (IJTE), 5(4), 586- 607. https://doi.org/10.46328/ijte.319

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

1.
Tovar Briñez E, Ardila Suárez JD, Rodríguez Torres E. From the physical classroom to the immersive classroom: the metaverse as a socio-technological learning environment. Metaverse Basic and Applied Research [Internet]. 2024 Dec. 31 [cited 2025 May 20];3:.90. Available from: https://mr.ageditor.ar/index.php/mr/article/view/90