Emerging technology and teaching methodologies in virtual learning environments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mr2024.91

Keywords:

Emerging technologies, teaching methodologies, information systems engineering, virtual education, Faculty Training

Abstract

As the first part of this research, the theories of constructivism and connectivism were explored, focusing on the most prominent authors in the field. The study highlights key concepts and the emergence of emerging technologies (ICTs). The objective of the research is to analyze emerging technologies and the teaching methodologies used by instructors in the Bachelor's Degree in Information Systems Engineering, which is delivered virtually to first-, second-, third-, and fourth-year students at the Faculty of Informatics Mazatlán. A sample of 30 faculty members from the institution was selected for the initial phase. A hybrid methodology was employed, incorporating a questionnaire consisting of 10 Likert-scale items (ranging from Strongly Disagree to Strongly Agree) and four open-ended questions to collect qualitative data. The results indicate that the most commonly used emerging technologies are the Internet of Things (96.7%) and collaborative platforms (93.3%). This suggests that instructors primarily use these technologies for assignments and extracurricular activities, often without providing feedback. Regarding preferred teaching methodologies, the findings reveal that 25% of faculty members favor expository methods, teamwork, and summative assessment. It is recommended to conduct further research on faculty training for the effective implementation of teaching methodologies tailored to each type of emerging technology.

References

Márquez DJ. Tecnologías emergentes, reto para la educación colombiana. Rev Ingeniare [Internet]. 2017; 13 (23): 35-57. Disponible en: https://doi.org/10.18041/1909458/ingeniare.2.2882

Almeida F. Concepto y dimensiones de la web 4.0. Rev Int Inform Tecnol [Internet] 2017; 16(7):7040-6. Disponible en: https://doi.org/10.24297/ijct.v16i7.6446

Edutreds. Aprendizaje invertido. Observatorio de Innovación Educativa del Tecnológico de Monterrey. Informe EduTreds. Tecnológico de Monterrey; 2014.

Boude OR. Tecnologías emergentes en la educación: una experiencia de formación de docentes que fomenta el diseño de ambientes de aprendizaje. Educ Soc [Internet]. 2013; 34 (123):531-48. Disponible en: https://doi.org/10.1590/s01013302013000200012

Jiménez S. Integración crítica de las tecnologías emergentes en la formación docente: Mirando hacia el futuro. Rev Electr Educare. 2020; 24:41-3.

Actualidad en Psicología. Alojamiento [Internet]. [citado año mes día]. Disponible en: https://www.actualidadenpsicologia.com/acomodacion/

EP Perú. Constructivismo social de Vygotsky [Internet]. [citado año mes día]. Disponible en: https://epperu.org/constructivismo-social-de-vygotsky/

Papert S. Cómo pensar sobre las tecnologías y el aprendizaje [Internet]. [2017]. Disponible en: https://www.raco.cat/index.php/DIM/article/download/56096/65518

Khan S. La escuela del mundo. Barcelona: Ariel; 2021. p. 246. Estudios Sobre Educación. 2021; 40:219-21. Disponible en: https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/61413/1/rhereder%2C%20r01.pdf

Jonassen DH. Computadores como herramientas de la mente. 2002.

López García JC. Algoritmos y Programación: Guía para docentes. 2009.

Díaz López R. ¿Cuál fue el primer ordenador de la historia? Estado de ánimo conocido [Internet]. 2020 [citado año mes día]. Disponible en: https://www.knowmadmood.com/blog/cual-fue-el-primer-ordenador-de-la-historia

Nadala Fernández. Historia de Internet. Facultad de Informática de Barcelona (Universitat Politècnica de Catalunya) [Internet]. 2019 [citado año mes día]. Disponible en: https://www.fib.upc.edu/retro-informática/historia/internet.html

Botpress. Guía definitiva sobre inteligencia artificial (IA) y realidad aumentada (RA) [Internet]. [citado año mes día]. Disponible en: https://botpress.com/es/blog/guía-definitiva-sobre-inteligencia-artificial-ia-y-realidad-aumentada

UNESCO. El uso de la IA en la educación: Decidir el futuro que queremos [Internet]. [citado año mes día]. Disponible en: https://www.unesco.org/es/articles/el-uso-de-la-ia-en-la-educacion-decidir-el-futuro-que-queremos

Grapsas T. Realidad aumentada. Contenido de roca [Internet]. 2023 [citado año mes día]. Disponible en: https://rockcontent.com/es/blog/realidad-aumentada/

Veletsianos G. Diseñando oportunidades de transformación con tecnologías emergentes. Tecnol Educ. 2011; 51(2): 6.

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

1.
Quirino Rodriguez LG, López López HL, Martínez García VM, Ultreras Rodríguez A. Emerging technology and teaching methodologies in virtual learning environments. Metaverse Basic and Applied Research [Internet]. 2024 Dec. 31 [cited 2025 May 20];3:.91. Available from: https://mr.ageditor.ar/index.php/mr/article/view/91