Metaverse and education: affective bonds, cognition, and ethics in immersive environments
DOI:
https://doi.org/10.56294/mr2024.94Keywords:
Metaverse, Virtual identity, Social presence, Immersive learning, education, Affective interactionAbstract
This paper explores how metaverses have shaped new forms of social, emotional, and pedagogical connection in immersive digital environments. It analyzes how the personalization of avatars and the construction of virtual identities have allowed users to express subjective dimensions that often cannot be found in physical spaces. This dynamic has fostered the emergence of deeper relationships but has also brought with it ambivalent effects such as emotional dissociation and digital burnout. It also examines the role of pedagogical strategies, gamification, and accessibility as key factors in the quality of interactions. The study highlights the importance of incorporating ethical and digital justice principles to counter risks such as exclusion, algorithmic surveillance, and unequal access. Overall, it offers a critical and situated perspective on the potential of the metaverse to generate safe, inclusive, and emotionally meaningful environments. Intentional design, educational support, and political commitment have been identified as necessary conditions for transforming these spaces into true scenarios of collective construction and shared well-being.
References
Avalos-Pulcha J., Caballero J., Zubiaur-Alejos M., & García J.. El metaverso: una estrategia para el impulso de la educación digital. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía 2023;8(2):662-683. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2944
Cabada M., Monjardin M., & Cibrián L.. Regulación emocional como factor protector de conductas suicidas. Psicología Y Salud 2021;32(1):49-56. https://doi.org/10.25009/pys.v32i1.2710
Cabrera S.. Estrategias de evaluación en entornos virtuales de aprendizaje: una revisión crítica de la literatura. NRJ 2022;1(1):4-13. https://doi.org/10.62943/nrj.v1n1.2022.1
Chavarria V.. Modelo de diseño instruccional para la implementación efectiva de entornos virtuales de aprendizaje en la educación superior. NRJ 2023;2(1):35-44. https://doi.org/10.62943/nrj.v2n1.2023.9
Cobos-Sanchez L., Flujas-Contreras J., & Gómez I.. Resultados diferenciales de la aplicación de dos programas en competencias emocionales en contexto escolar. Psychology Society & Education 2019;11(2):179-192. https://doi.org/10.25115/psye.v11i2.1927
Daimiel G., Estrella E., & Ormaechea S.. Análisis del uso del advergaming y metaverso en españa y méxico. Revista Latina De Comunicación Social 2022(80):155-178. https://doi.org/10.4185/rlcs-2022-1802
Diaz M.. Entornos virtuales y aprendizaje colaborativo: nuevas tendencias. Revista de la Universidad Del Zulia 2023;14(39):333-354. https://doi.org/10.46925//rdluz.39.18
Duarte-Herrera M., Lozano D., & Apolín D.. Estrategias disposicionales y aprendizajes significativos en el aula virtual. Revista Educación 2019;43(2):30. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.34038
Felip, M. J. C. (2023). El metaverso en parámetros educativos: Una reflexión ética. Journal of Neuroeducation, 3(2), 57-73. https://revistes.ub.edu/index.php/joned/article/download/40776/39166/112528
Floridi, L. (2019). The Logic of Information: A Theory of Philosophy as Conceptual Design. Oxford University Press.
García J.. Estudio de la experiencia de usuario en los sistemas de gestión del aprendizaje. Ie Revista De Investigación Educativa De La Rediech 2021;12:e1358. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.1358
Gárgoles M.. Performatividad, experiencia y uso de avatares en la danza a través de entornos de realidad virtual. Estudios Artísticos 2023;9(15):119-130. https://doi.org/10.14483/25009311.21238
González-Hernández N. and Victoria-Uribe R.. Diseño de experiencia de usuario para la transferencia de conocimientos en entornos de realidad virtual. I+diseño Revista Científico-Académica Internacional De Innovación Investigación Y Desarrollo en Diseño 2023;18. https://doi.org/10.24310/idiseo.18.2023.17453
González-Yebra Ó., Aguilar M., Aguilar F., & Matheu M.. Evaluación de entornos inmersivos 3d como herramienta de aprendizaje b-learning. Educación Xx1 2018;21(2). https://doi.org/10.5944/educxx1.16204
Han, I., Shin, H. S., Ko, Y., & Shin, W. S. (2022). Immersive virtual reality for increasing presence and empathy. Journal of Computer Assisted Learning, 38(4), 1115-1126. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jcal.12669
Iparraguirre-Bernaola Á. and Huillca M.. Aulas extendidas e inmersivas: proyectos y proyecciones sobre la educación del futuro en universidades de américa latina. Pangea Revista De Red Académica Iberoamericana De Comunicación 2023;14(1):71-88. https://doi.org/10.52203/pangea.v14i1.234
León-Domínguez U.. Conducta virtual | marco de referencia para el diseño de conductas virtuales en el metaverso. 2022. https://doi.org/10.31234/osf.io/jtays
Lik-Hang Lee, Tristan Braud, Peng Yuan Zhou, Lin Wang, Dianlei Xu, Zijun Lin, Abhishek Kumar, Carlos Bermejo and Pan Hui (2023), "All One Needs to Know about Metaverse: A Complete Survey on Technological Singularity, Virtual Ecosystem, and Research Agenda", Foundations and Trends® in Human-Computer Interaction: Vol. 18: No. 2–3, pp 100-337. http://dx.doi.org/10.1561/1100000095
López-Belmonte J., Pozo-Sánchez S., Guerrero A., & Λαμπρόπουλος Γ.. Metaverse in education: a systematic review. Revista De Educación a Distancia (Red) 2023;23(73). https://doi.org/10.6018/red.511421
Makransky, G., Mayer, R.E. Benefits of Taking a Virtual Field Trip in Immersive Virtual Reality: Evidence for the Immersion Principle in Multimedia Learning. Educ Psychol Rev 34, 1771–1798 (2022). https://doi.org/10.1007/s10648-022-09675-4
Márquez I.. Metaversos y educación: second life como plataforma educativa. Revista Icono14 2011;9(2):151. https://doi.org/10.7195/ri14.v9i2.30
Mora G., Sanz C., Baldassarri S., & Coma T.. Entornos virtuales de enseñanza y aprendizaje gamificados a la luz del concepto de presencia: revisión sistemática de literatura. Revista Iberoamericana De Tecnología en Educación Y Educación en Tecnología 2023(33):e3. https://doi.org/10.24215/18509959.33.e3
Oh, C. S., Bailenson, J. N., & Welch, G. F. (2018). A systematic review of social presence: Definition, antecedents, and implications. Frontiers in Robotics and AI, 5, 114. https://doi.org/10.3389/frobt.2018.00114
Pan, X., & Hamilton, A. F. D. C. (2018). Why and how to use virtual reality to study human social interaction: The challenges of exploring a new research landscape. British Journal of Psychology, 109(3), 395-417. https://doi.org/10.1111/bjop.12290
Pereda-Loyola R. and Duran-Llaro K.. La competencia digital docente como un desafío en los entornos virtuales de aprendizaje. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía 2023;8(2):467-484. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2887
Perez-Perez R. and Castro A.. Entornos virtuales de aprendizaje en la resolución de problemas matemáticos. Technological Innovations Journal 2022;1(4):7-20. https://doi.org/10.35622/j.ti.2022.04.001
Ramírez-Herrero V., Ortiz‐de‐Urbina‐Criado M., & Medina J.. La revolución del metaverso. Esic Market Economic and Business Journal 2023;54(3):e334. https://doi.org/10.7200/esicm.54.334
Reyes C., Soledad M., & López-Caudana E.. Imbricación del metaverso en la complejidad de la educación 4.0: aproximación desde un análisis de la literatura. Pixel-Bit Revista De Medios Y Educación 2023(66):199-237. https://doi.org/10.12795/pixelbit.97337
Scavarelli, A., Arya, A. & Teather, R.J. Virtual reality and augmented reality in social learning spaces: a literature review. Virtual Reality 25, 257–277 (2021). https://doi.org/10.1007/s10055-020-00444-8
Southgate, E., Smith, S. P., Cividino, C., Saxby, S., Kilham, J., Eather, G., ... & Bergin, C. (2019). Embedding immersive virtual reality in classrooms: Ethical, organisational and educational lessons in bridging research and practice. International Journal of Child-Computer Interaction, 19, 19-29. https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2018.10.002
Valdés Godínes, J. C., & Angel Rueda, C. J. (2023). El trabajo colaborativo en los EDIT, explorando el aprendizaje inmersivo en el metaverso. Revista de Educación a Distancia (RED), 23(73). https://doi.org/10.6018/red.539671
Vásquez R.. Entornos personalizados de aprendizaje: estrategia pedagógica y tecnológica para la educación virtual. 2022. https://doi.org/10.4995/inred2022.2022.15841
Villacís X., Anasi L., & Chango J.. Algunas reflexiones sobre el aprendizaje colaborativo en los entornos virtuales. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria Pentaciencias 2023;5(4):459-475. https://doi.org/10.59169/pentaciencias.v5i4.681
Román Acosta, D. D. (2023a). Más allá de las palabras: inteligencia artificial en la escritura académica. Escritura Creativa, 4 (2). https://ojs.nfshost.com/index.php/escritura_creativa/article/view/44
Roman-Acosta D, Caira-Tovar N, Rodríguez-Torres E, Pérez Gamboa AJ. Effective leadership and communication strategies in disadvantaged contexts in the digital age. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2023 Oct. 21;2:532. https://doi.org/10.56294/sctconf2023532
Sánchez Carrera DR, de la Cruz Hernández R, López Hernández L del C, Acosta DR. Fundamentals and applications of research methodology: Approaches, phases and scientific validity. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2023 Dec. 30;2:158. https://doi.org/10.56294/mw2023158
Román Acosta D. Teaching models in digital environments: analysis of the PLAGCIS case. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2023 Dec. 31;2:209. https://doi.org/10.56294/mw2023209
Meza Ruiz, L., Mejía-Ríos, J. ., & Ramírez Narváez, J. . (2023). Optimizing social development: school strategies for students with autism spectrum disorder. Pedagogical Constellations, 2(2), 71-85. https://doi.org/10.69821/constellations.v2i2.10
Roman-Acosta, D., & Barón Velandia, B. (2023). Del conocimiento individual a la sinergia colectiva: potenciando la colaboración en las redes de investigación. Estrategia y Gestión Universitaria, 11(2), 1-19. https://portal.amelica.org/ameli/journal/780/7804258012/html/
Londoño Valencia AM, Rincón Bejarano LL, Cubillos Lizcano Y, Acevedo Osorio GO, Acosta DR. Body perception, dissatisfaction and quality of life in university women in Pereira, Colombia. Health Leadership and Quality of Life [Internet]. 2022 Dec. 30 [cited 2025 Apr. 8];1:84. Available from: https://hl.ageditor.ar/index.php/hl/article/view/84
Roman-Acosta D. Alianzas, formación y experiencias: capacitación online en redacción de artículos científicos. Rev. Venez. Pedag. Tecnol. Emerg. [Internet]. 2023 Apr. 30. https://doi.org/10.56294/hl202284
Abreu Fuentes JR, Román-Acosta D. Tacit knowledge in the subject-educational object correlation. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2022 Dec. 31;1:69. https://doi.org/10.56294/mw202269
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ronald Yesid Palencia Buelvas, Javier Ramírez-Narváez, Carlos Alberto Severiche Sierra (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.