Strategy for improving learning in the Financial Tools and Project Management Course through the use of Second Life-SL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mr202331

Keywords:

Virtual Education, Second Life, Atlas ti, Ucinet, Learning

Abstract

This research addresses the difficulty of achieving active learning in financial areas through virtual education. The aim of the study was to evaluate a strategy for improving the learning of the Financial Tools and Project Evaluation (HFEP) course using the Second Life (SL) platform. A mixed research approach was used and data was processed using Excel, Atlas ti, and Ucinet programs. Results indicated that although the use of information and communication technologies (ICT) in learning is inevitable, approximately 70 % of students were not familiar with the tool and had never seen a class in a 3D space. However, once they became familiar with SL, 69,6 % of students considered their management level to be low to medium difficulty. Likewise, students associated the use of SL with attitudinal, pedagogical, and technological elements, expressing that it was interesting, entertaining, and novel. Finally, students considered SL to be a very useful tool for the HFEP course, as it allowed them to better understand topics such as project time, budget, and scope. With the pandemic, the use of ICT in teaching processes has spread worldwide, but traditional tools are still the most used. Students are open to new experiences and consider virtual education to be monotonous. One of the challenges of virtual education is to achieve active learning and for the tools implemented in teaching to contribute to skill development. The use of SL contributes greatly to this purpose.

References

1. Huber AA. Kooperatives Lernen–kein Problem. Eff. Methoden Partn.- Gr., Leipzig: Klett; 2004.

2. Huber GL. Aprendizaje activo y metodologías educativas. Rev Educ 2008:59-84.

3. Cano CAG. Ingreso, permanencia y estrategias para el fomento de los Semilleros de Investigación en una IES de Colombia. Región Científica 2022;1:20226-20226. https://doi.org/10.58763/rc20226.

4. Enríquez Chasin RI. La Efectividad del Aprendizaje Activo en la Práctica Docente. EduSol 2021;21:102-11.

5. Henderson M, Huang H, Grant S, Henderson L. Language acquisition in second life: improving self-efficacy beliefs. En: Atkinson R, McBeath C, editores., Auckland, New Zealand: Australasian Society for Computers in Learning in Tertiary Education; 2009, p. 464-74.

6. Schwartz S, Pollishuke M. Una organización de clase centrada en el alumno. Madrid: Narcea SA de ediciones; 1998.

7. Aristizábal JH, Colorado H, Gutiérrez H. El juego como una estrategia didáctica para desarrollar el pensamiento numérico en las cuatro operaciones básicas. Sophia 2016;12:117-25. https://doi.org/10.18634/sophiaj.12v.1i.450.

8. Salemi MK. Defensa del aprendizaje activo mediante un ejemplo. RAE Rev Astur Econ 2007:39-54.

9. Gómez DHA. Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias Sociales: Una propuesta didáctica. Bogota D.C.: Cooperativa Editorial Magisterio; 2005.

10. Dickey MD. Teaching in 3D: Pedagogical Affordances and Constraints of 3D Virtual Worlds for Synchronous Distance Learning. Distance Educ 2003;24:105-21. https://doi.org/10.1080/01587910303047.

11. Quinche J, Gonzáles FL. Entornos Virtuales 3D, Alternativa Pedagógica para el Fomento del Aprendizaje Colaborativo y Gestión del Conocimiento. RED–Revista Educ Distancia 2011.

12. Escobar Gutiérrez ML. Posibilidades educativas del entorno 3D Second Life para docentes. Tesis de Maestría. Universidad Nacional de La Plata, 2015. https://doi.org/10.35537/10915/49862.

13. Rivadeneira DXR, Jiménez JA. Entorno de Aprendizaje 3D no Inmersivo como apoyo al componente informático. Av Investig En Ing 2020;17. https://doi.org/10.18041/1794-4953/avances.2.5491.

14. Valderrama Y, Trejo M, Rangel Y. Estrategias profesionales que promueven el escepticismo en los estudiantes de contaduría pública de la ULA-NURR. Telos Rev Estud Interdiscip En Cienc Soc 2018;20:248-76.

15. Daza M de JM. Escepticismo Pofesional desde la perspectiva de la formación profesional de los Contadores Públicos en Colombia. Rev Investig SIGMA 2019;6:9-27. https://doi.org/10.24133/sigma.v6i01.1234.

16. Viloria N. El escepticismo profesional: Estrategias de aula para los estudiantes de contaduría pública. Actual Contab Faces 2013;16:102-19.

17. Hart LE. Classroom Processes, Sex of Student, and Confidence in Learning Mathematics. J Res Math Educ 1989;20:242-60. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.20.3.0242.

18. Marcano B. MV, Marcano N, Araujo D. Actitud de los estudiantes de los institutos universitarios frente a las tecnologías de la información y la comunicación. Télématique Rev Electrónica Estud Telemáticos 2007;6:77-106.

19. Gaete-Quezada RA. El juego de roles como estrategia de evaluación de aprendizajes universitarios. Educ Educ 2011;14.

20. Vasileiou V, Paraskeva F. Teaching Role-Playing Instruction in Second Life: An Exploratory Study. J Inf Inf Technol Organ Years 1-3 s. f.;5:025-50.

21. Pereira J. The AVALON project and Second Life–The analysis and selection of a virtual world for language learning and teaching: Access to virtual and action learning live online 2008.

22. Henderson M. Jugando sin fronteras: Apoyando el Desarrollo Bilingüe a Través del Juego. World Lang Cult 2022;59.

23. Dalgarno B, Hedberg J, Harper B. The contribution of 3D environments to conceptual understanding. Fac Educ - Pap Arch 2002:149-58.

24. Acosta F, Griffith M. Aprendizaje en el mundo virtual Second Life 2013.

25. Sanz C, Zangara A, Escobar G ML. Posibilidades Educativas de Second Life: Experiencia docente de exploración en el metaverso. Rev Iberoam Tecnol En Educ Educ En Tecnol 2014:27-35.

26. Pérez SMP, Ramírez MC, Romero GMO. Papel de la Informática Médica en el desarrollo de las formas lógicas del pensamiento. Rev Cuba Informática Médica 2016;8:215-23.

27. Zepeda Hernández S, Abascal Mena R, López Ornelas E. Integración de gamificación y aprendizaje activo en el aula. Ra Ximhai Rev Científica Soc Cult Desarro Sosten 2016;12:315-25.

Published

2023-04-04

How to Cite

1.
Gómez Cano CA, Sánchez Castillo V, Millán Rojas EE. Strategy for improving learning in the Financial Tools and Project Management Course through the use of Second Life-SL. Metaverse Basic and Applied Research [Internet]. 2023 Apr. 4 [cited 2024 Sep. 19];2:31. Available from: https://mr.ageditor.ar/index.php/mr/article/view/28