Image in nursing and simulation

Authors

  • Shirley Tumiri Instituto Universitario Hospital Italiano de Buenos Aires. Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Author https://orcid.org/0000-0002-0861-1637
  • Luis Duran Instituto Universitario Hospital Italiano de Buenos Aires. Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Author https://orcid.org/0000-0002-5721-593X
  • Johanna Lin Instituto Universitario Hospital Italiano de Buenos Aires. Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Author https://orcid.org/0000-0002-2313-412X
  • Norma B. Ríos Instituto Universitario Hospital Italiano de Buenos Aires. Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Author https://orcid.org/0000-0002-0631-5906
  • Ana Mosca Instituto Universitario Hospital Italiano de Buenos Aires. Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Author https://orcid.org/0000-0002-6792-6639
  • Teresa Gómez Instituto Universitario Hospital Italiano de Buenos Aires. Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Author https://orcid.org/0000-0002-2028-304X

DOI:

https://doi.org/10.56294/mr202336

Keywords:

Nursing, Professional Image, Clinical Simulation, Investigation

Abstract

Introduction: professional image is a relevant aspect in the profile of any graduate due to its external impact on society. It is projected to others based on physical aspects and consolidated with what others perceive and interpret from every action. This article describes the contributions that clinical simulation offers to the professional image of students at the University Institute of the Italian Hospital.
Method: the study was a quantitative, descriptive, cross-sectional, and prospective one.
Results: of the 90 surveyed students, 39,78 % responded that clinical simulation provided them with skills, 38,67 % reported that it provided them with security, 12,71 % reported that it improved their professional identity, and 8,84 % said that it helped them with communication. The factor that contributed the most to the formation of professional identity was the execution of techniques in the simulation center, with 69,03 %.
Conclusion: it was possible to identify in the student body that clinical simulation provided them with skills, security, and a clearer professional identity. On the other hand, students considered that the use of a complete uniform in clinical simulations contributed to the construction of their professional image, as it produced attitudinal changes that influence their dress and are subsequently projected in their image.

References

1. Calvo Calvo MÁ. Social image of nursing and public communication satrategies to obtain a positive image. Index Enferm. 2011;20(3):184-188. https://dx.doi.org/10.4321/S1132-12962011000200010.

2. Costa C. Practicum y Simulación Clínica en el Grado en Enfermería, una Experiencia de Innovación Docente. Revista de Docencia Universitaria. 2014;12(2).

3. Meza JL. Introducción a la Construcción de la Imagen Profesional. México: Tecnológico de Monterrey, 2006.

4. Corvetto A, Bravo M, Montaña R, et al. Simulación en Educación Médica: Una Sinopsis. Rev Med Chile. 2013;141(1):70-79. http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872013000100010.

5. Durá Ros MJ. La simulación clínica como metodología de aprendizaje y adquisición de competencias en enfermería. [Tesis doctoral] Madrid: Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Enfermería, Fisioterapia y Podología. 2013. http://eprints.ucm.es/22989/1/T34787.pdf.

6. Urra E, Sandoval S, Irrivarren F. El Desafío y futuro de la simulación como estrategia de enseñanza en enfermería. Inv. Ed. Med. 2017;6(22):119-125.

7. Elizabeth K. Elementos que constituyen a la identidad profesional de la enfermería [Internet] Universidad Autónoma de Tlaxcala, México. 2018. http://atlante.eumed.net/identidad/

8. Marañon A. Identidad Profesional Enfermera: Construcción y desarrollo en los estudiantes durante su formación universitaria [Tesis Doctoral] Universidad de Barcelona, España. 2011. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?código=83331

9. Martillo M, Miranda M. Desarrollo de habilidades con simulación clínica de alta fidelidad, Perspectiva de los estudiantes de enfermería. Enfermería Universitaria. 2015; 12(2):93-98. https://doi.org/10.1016/j.reu.2015.04.003

10. Samaniego C, Carcamo S, Frankel D. La Imagen Profesional de Enfermería en su Contexto de Trabajo. Revista Académica Hologramática. 2011;14(1):59-92.

11. Ríos NB, Mosca AM. Influencia de factores personales, profesionales y motivacionales en la participación de enfermeros en educación continua. Salud, Ciencia y Tecnología. 2022;2:93. https://doi.org/10.56294/saludcyt202293

12. Maestre J. Evaluación del Debriefing para la simulación en salud, Manual del Evaluador. Hospital Virtual Valdecilla, Santander, España. https://harvardmedsim.org/wp-content/uploads/2017/06/Manual-de-trabajoEDSS-completo-2016-agosto.pdf

13. Rodríguez L, Echevarría P. La simulación clínica como herramienta pedagógica. Percepción de los alumnos de Grado en Enfermería. Enfermeria Global. 2014;13(1):175-90. https://doi.org/10.6018/eglobal.13.1.15779114.

14. Mejías M, Guarate Coronado YC, Jiménez Peralta AL. Inteligencia artificial en el campo de la enfermería. Implicaciones en la asistencia, administración y educación. Salud, Ciencia y Tecnología. 2022;2:88. https://doi.org/10.56294/saludcyt202288

15. Clemente Lino YY, Contreras Dávila RTh, Tucto Bustamante LM. Efectividad del uso de simuladores clínicos en el proceso enseñanza aprendizaje en los estudiantes de la asignatura Enfermería básica y aplicación de tecnológias I - Facultad de Enfermería - UNHEVAL-2016. [Tesis de Pregrado] Universidad Nacional Hermilio Valdizan, Perú; 2016. https://repositorio.unheval.edu.pe/handle/20.500.13080/1225

16. Miller GE. The assessment of clinical skills/competence/performance. Acad Med 1990; 65 Supl 9:S63-S67.

Published

2023-06-06

How to Cite

1.
Tumiri S, Duran L, Lin J, Ríos NB, Mosca A, Gómez T. Image in nursing and simulation. Metaverse Basic and Applied Research [Internet]. 2023 Jun. 6 [cited 2024 Dec. 1];2:36. Available from: https://mr.ageditor.ar/index.php/mr/article/view/44